(Sri #Jagannathadasa virachita)
SRI #HARIKATHAMRUTASARA/
ಶ್ರೀ #ಜಗನ್ನಾಥದಾಸ ವಿರಚಿತ ಶ್ರೀ #ಹರಿಕಥಾಮೃತಸಾರ
SRI #HARIKATHAMRUTASARA/
ಶ್ರೀ #ಜಗನ್ನಾಥದಾಸ ವಿರಚಿತ ಶ್ರೀ #ಹರಿಕಥಾಮೃತಸಾರ
Lord Yama,
Ashwini and other deities in Shudras; presence of Aniruddha in them/ಶೂದ್ರರಲ್ಲಿ ಯಮ, ಅಶ್ವಿನಿ ಮೊದಲಾದ ದೇವತೆಗಳು ಮತ್ತು ಅವರೊಳಗೆ ಶ್ರೀ ಅನಿರುದ್ಧನ
ಸನ್ನಿಧಾನ
137. ಇರುತಿಹರು
ನಾಸತ್ಯದಸ್ತರು
ನಿರ್ರುತಿಯು ಯಮಧರ್ಮ ಯಮಕಿಂ-
ಕರರು ಮೇದಿನಿ ಕಾಲ ಮೃತ್ಯು ಶನೈಶ್ಚರಾದಿಗಳು|
ಕರೆಸಿಕೊಂಬರು ಶೂದ್ರರೆಂದನ-
ವರತ ಶೂದ್ರರೊಳಿಪ್ಪರಿವರೊಳ-
ಗರವಿದೂರನಿರುದ್ಧನಿಹನೆಂದರಿದು ಮನ್ನಿಪುದು||31||
Irutiharu
nAsatyadastaru
Nirrutiyu YamaDharma
yamakin-
Kararu mEdini kAla
mrutyu shanaishcharAdigaLu|
karesikoMbaru
shUdrarendana-
varata
shUdraroLipparivaroLa-
garavidUranirudDhanihanendaridu
mannipudu||31||
SUMMARY: Deities such as twin goddesses of Ashwini, Nirruti, Yamadharma,
Yama Kinkaras (Assistants of Lord Yama), Earth (Bhumi), Time or Fate (Kala),
God of Deat (Mrutyu Devata), Shani etc., are categorized as Shudra Devatas and
they are always present in Shudras. In them, Sri Hari is present in the form of
unfaltering Aniruddha, who should be invoked while offering worship to these
deities.
Sri Hari should be invoked in all four castes/ಶ್ರೀಹರಿಯ
ಸನ್ನಿಧಾನವನ್ನು ಚತುರ್ವರ್ಣಗಳಲ್ಲಿಯೂ ಚಿಂತಿಸಬೇಕು
138. ವೀತಭಯ ನಾರಾಯಣ ಚತು-
ಷ್ಪಾತು ತಾನೆಂದೆನಿಸಿ ತತ್ತ-
ಜ್ಜಾತಿ ಧರ್ಮ ಸುಕರ್ಮಗಳ ತಾ ಮಾಡಿ ಮಾಡಿಸುವ|
ಚೇತನರ ಒಳಹೊರಗೆ ಓತ-
ಪ್ರೋತನಾಗಿದ್ದೆಲ್ಲರಿಗೆ ಸಂ-
ಪ್ರೀತಿಯಲಿ ಧರ್ಮಾರ್ಥಕಾಮಾದಿಗಳ ಕೊಡುತಿಹನು||32||
VeetaBhaya NArAyaNa
chatu-
ShpAtu tAnendenisi
tatta-
jjAti Dharma
sukarmagaLa tA mADi mADisuva|
ChEtanara voLahorage
vOta-
prOtanAgiddellarige
sam-
preetiyali
DharmArThakAmAdigaLa koDutihanu||32||
SUMMARY: Un-fearing Narayana, who is known as ChatuShpAt, exists in all human
beings, irrespective of caste or creed, does all the good deeds, makes the
people do good deeds; being present inside the human beings and outside them,
continuously, and blesses them with culture, spirituality, economic stability
and fulfills their desires, always.
Actions and reactions of people vary in accordance with the deeds of
previous births and the grace of Lord Chatushpat depends on the Karmic nature of
preceding births of each individual. Ultimately, irrespective of the quality
and intensity of action or reaction, Sri Hari is the doer and the deed itself.
These aspects have been explained in Chandogyopanishat and Chandogya
Bhashya.
No comments:
Post a Comment